lørdag 6. juni 2009

Gule aurikler


Aurikkel sesongen går mot slutten for denne gangen.
Dessverre har jeg ikke tatt bilde av alle auriklene mine, blant annet fordi fleire av mine selvsådde ikke har blomstra ennå.

Her er et bilde av en gul Vesterålsaurikkel.







Dette er en gul farfar aurikkel



Denne kjøpte jeg i Tromsø i fjor. Blomstene er større og lysere i farga enn på de andre gule auriklene jeg har.

Og i dag kjøpte jeg en ny aurikkel på Hagelagets planteloppemarked. Den er kvit, med gult øye, men blomsten er i ferd med å visne. Jeg gleder meg allerede til å se den i blomst til neste år. :-)

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Hei! De auriklene er så vakre! Hvor får du tak i de? Jeg har ikke sett noe i handelen såvidt jeg kan huske! Det er jo et nydelig samleobjekt!

ToneM sa...

Takk for hyggelig kommentar! Jeg er veldig enig: Aurikler er virkelig vakre, og de dufter godt.
Aurikler hører til de gode, gammeldagse staudene. Mine eldste aurikler kommer opprinnelig fra min barndoms hage, dvs. farfar hagen.
Nyere aurikler i hagen min er enten selvsådd, eller jeg har bytta dem til meg.
Noen ganger kan en finne aurikler på lokale plantesentre her på våre kanter. I dag fantes det faktisk et hagebord fullt av aurikler på det lokale Planteloppemarkedet her i byen.
Og ja, jeg er veldig enig: Aurikler er nydelige samleobjekt!