søndag 30. juni 2013

Akeleier

Akeleier hører også med til mine staudefavoritter:  De er flotte, de er villige, og de krysser seg gjerne med hverandre, slik at det stadig dukker opp nye varianter. Her er et knippe med akeleiebilder fra junihagen. 
Jeg kan ikke huske å ha kjøpt eller sådd særlig mange av disse.
 


Bortsett fra denne. Navnet er "Mag pie."
 
 

Denne er en variant/etterkommer av langsporede "Praktakeleier" som jeg sådde for atskillige år sia. Frøene kom fra Ås.

Dette er nok også en etterkommer av praktakeleiene.  Plutselig dukka den opp under et tre, ut mot vegen.
Dette er muligens en klematis akeleie?
Kanskje også en klematiskakeleie?
Etterkommer av en langsporet praktakeleie?
Denne har oppstått helt av seg selv  :-)
Kan dette være en Barlow slektning? Så vidt jeg veit,  har jeg ikke sådd den selv. 

3 kommentarer:

Mariann sa...

Flotte akeleier! Jeg har også blitt glad i disse. Alltid spennende hvordan de selvsådde frøplantene blir.

Unknown sa...

Dine akelejer er rigtig fine. Du har re,t de er så dejlige forskellige og der er altid overraskelser i et akelejebed. Jeg er forelsket i dine mørke akelejer, de bukker hovedet så fint.

ToneM sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer begge to. Ha ei fin uke i hagen og ellers. :-)