fredag 14. juni 2013

Knappsoleier

Så lenge jeg kan huske, har knappsoleier vært blant mine staudefavoritter. Det gjelder både de viltvoksende og de ulike hagevariantene.
Spesielt godt liker jeg de oransje knappsoleiene.
De minner meg om gode barndomsopplevelser i farfarhagen. Der lærte jeg også det latinske navnet "Trollius" på disse vakre plantene, eller knappsoleier på norsk. Jeg lærte også at denne oransje varianten heter "Trollius japonicus". 
I disse dagene foregår knappsoleieblomstringa for fullt her i hagen.

Blant annet disse oransje, som opprinnelig kommer fra farfarhagen.
Og til slutt følger et bilde av en liten bukett av de mer vanlige gule knappsoleiene som også finnes her.  :-)

3 kommentarer:

Nora sa...

Så nydelige bilder! Den oransje har jeg aldri sett för tror jeg.

Unknown sa...

Hvor er den dog saftig gul, din engblomme,man får lyst til at spise den, men det går nok ikke!

ToneM sa...

Takk for hyggelige kommentarer begge to! Jeg vet egentlig ikke hvor spiselige knappsoleiene er, men jeg husker at vi ofte smakte på frø i farfarhagen, selv om det var strengt forbudt...