mandag 23. februar 2009

Blåmandag

I dag er det blåmandag. Ja, for den sjølvaste, egentlige og ekte blåmandagen er faktisk i dag.
I katolsk tradisjon har fastelavnssøndag, blåmandag og feitetirsdag vært viktige dager i fastetida, ettersom man da tok fasten på alvor, nærmest litt som muslimske ramadan...
I min familie har fastelavnssøndag aldri vært feira med fastelavnsboller (= boller med krem) , men med "sukkerboller" + hveteboller med rosiner. Blåmandagen har forsåvidt ikke hatt noen spesiell mattradisjon i familien, det har derimot feittirsdagen. Da skulle det alltid være saltkjøtt, flesk, poteter, erterstuing og - eller kålrabistappe på menyen.
I min for tida litt for travle hverdag, så hadde jeg glømt av hele fasten og mattradisjonene som følger med, helt til i kveld...
Og hva gjør man så, når feittirsdagen allerede er i morgen, og man ikke har kjøpt inn råvarene?
Og når man dessuten har langdag på jobb...
Konsekvensen er at jeg i år må jonglere med mattradisjonene: Feittirsdagsmenyen må utsettes til helga, så får det bli helt vanlig og snarlaga fiskemiddag i morgen...
Et nederlag, egentlig, men sånn må det bli i år.
Jeg ønsker allesammen en god faste og en fin feittirsdag, uansett hva menyen måtte bli i morgen. :-)

Ingen kommentarer: