onsdag 5. august 2009

Silene armeria?

De siste par åra har denne planten dukka opp i store mengder her i hagen, og spesielt i nærheita av foringsplassen for småfuglene. Mye tyder på at dette er en Silene armeria. På norsk: Rødsmelle. Såvidt jeg skjønner, er dette en utryddingstruet og rødlistet plante. Ifølge mine sålister, så har jeg aldri sådd denne. Likevel spirer, vokser og trives den som bare det i krukker og blomsterkasser her hos meg. Men hvor i allverden kommer den fra? Den eineste forklaringa jeg kan tenke meg må være at frøene finnes i en eller annen fuglefrøblanding som jeg har gitt småfuglene i vinter. I så fall skjønner jeg egentlig ikke at den skal være utryddingstruet.
Andre mulige forklaringer på mitt lokale Silene mysterium mottas med takk. :-)

6 kommentarer:

Berit sa...

Jeg kjenner den ikke, men den er veldig søt og munter!

Unknown sa...

det er kjeopemorsomt under foringsplassen, jeg har slurvet med lukinga der i år, og i går gjorde jeg det...gulrøtter....mye rart i fuglematen..
ha en fin dag

De 4 årstidene sa...

Utrolig hvilke frø som kan være i fuglemat. Denne må du ta godt vare på - den var utrolig fin !

ToneM sa...

Takk for hyggelige kommentarer alle tre! Frø er spennende, det er sikkert, og fuglefrø er spesielt spennende, for da veit en jo nesten aldri hva som kan dukke opp. :-)

ToneM sa...

Og så er det endelig bekrefta: Det er den rødlistede og utryddingstruede Silene armeria som holder på å etablere seg her hos meg.
Hurra!

Berit sa...

Så morsomt! Tenker den blir tatt godt vare på.