lørdag 5. februar 2011

En heilt spesiell gråspurv











Her følger en liten bildeserie av min heilt spesielle gråspurv. Den dukka opp som liten spurveunge i hagen vår i høst, sammen med flere små brødre og søstre.









Jeg tror vel egentlig at den er født her i hagen, eller kanskje i et lite ventilrom på nordveggen av huset.










Sannsynligvis kommer den fra spurveforeldrenes andre eller tredje kull.
Den er lett å oppdage i spurveflokken, på grunn av sine kvite fjær innimellom i den vanlige gråspurvfjærdrakten.

Og - om noen skulle lure på hva den røde tøybiten på de øverste bildene er, så er det en duk. :-)
Jeg synes jo at småfuglene også kan få duk på matbordet sitt, og dessuten ligger fuglematen stødigere da... :-)

5 kommentarer:

primula sa...

Koselig liten spurvelurv! Skjønner godt at du har et spesielt øye for den som skiller seg litt ut fra de andre. Selv om jeg har mange mer fargerike fugler i kosten hos meg savner jeg gråspurven. Har aldri sett den her, selv om den fins ikke mer enn 100m fra hagen min.

ToneM sa...

Takk for hyggelig kommentar, primula! Her hos meg er det faktisk mest gråspurv og gråsisik på fuglebrettet, minst 12 - 14 gråspurv hver dag. I fjor var det mest kjøttmeis, opptil 15 - 20 om gangen. I år har jeg faktisk ikke sett meir enn 3 kjøttmeiser samtidig her. Og både blåmeis, granmeis og svartmeis har vært sjeldne gjester her i vinter.
Flaggspetten var en trofast gjest i fjor, nå har den ikke vist seg på lenge...
Men uansett - fuglemating og fotografering er en kjempetrivelig hobby, spesielt om vinteren!

Ida-Sofie sa...

Så nydelig liten skapning, og fantastisk fine bilder! Må jo være koselig å ha en liten spurv som kjæledyr nesten. Ha en fortsatt fin helg :)

ToneM sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar til deg også, Ida-Sofie! Og fortsatt god helg. :-)

Anne (Moseplassen) sa...

nommen, så kos med en man kan kjenne igjen :)
Herlig med faste gjester!