søndag 26. juni 2011

Humler


Humler, har alltid interessert og fasinert meg. I min barndom i Sør Troms kalte vi alle humlene for "Moshumle. " Da jeg var 6 år, flytta familien til Vesterålen, og her blei alle humlene kalt Mushumle...


Etterhvert oppdaga jeg også at det finnes uendelig mange forskjellige humler, og de er neimen ikke lett å fotografere!
Jeg fant også ut at det faktisk er en humleart som heter "Moshumle", men den finnes sannsynligvis ikke her på våre kanter. Eller?



Her er noen bilder fra i går...

Jeg regner med at så snart sola viser seg igjen, og det blir litt varmere i lufta, vil det dukke opp atskillig fleire humler, og da blir det garantert humlesafari i hagen. :-)

2 kommentarer:

Mariann S sa...

Masse flotte humler. Eg har også oppdaga at det finnes mange ulike humler. Kanskje eg må til å fotografere dei.... om dei berre vil sitte stille ;) Ha ein fine søndag :)

ToneM sa...

Takk for hyggelig kommentar, Mariann!
Akkurat nå jakter jeg på ei stor, svart humle som er rødbrunoransje nederst. Jeg så den så vidt i fjor, og så den igjen i dag, men den forsvant før jeg fikk knipsa et bilde. :-)