søndag 28. august 2011

Ukjente fugleunger.

Også denne sommeren har jeg med ujevne mellomrom hengt opp meiseboller og nøtter på foringsplassen utafor stuevinduet. Sjura har vært en trofast gjest, men den er ganske sky viser det seg, så hver gang den ser meg i vinduet, forsvinner den fort.



Gråspurv og kjøttmeis med unger, har vært og er stadig innom, dvs. de siste dagene har det vært lite gråspurv å se.

Ellers har vi den siste tida også hatt besøk av sisik, stær, gransanger, noen grønnfink , et par sidensvans + tre, fire dompap unger. I dag dukka det opp et par nye gjester. Først trodde jeg det måtte være dompap unger, men de mangler jo totalt antydninga til den karakteristiske, svarte hetta. Så ikke veit jeg.... Jeg har ihvertfall aldri sett en slik fugl før. :-)

5 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Så spennende med ukjent fugl! Synes det ligner på en fink, men fant ingen i boka. Du kan spørre på Fugleforum.no eller på spør en ornitolog (husker ikke adresse, du finner den på søk)

ToneM sa...

I følge "Spør en biolog" så er dette en dompap unge, selv om den mangler den svarte hetta som er så typisk for dompapene. Hetta kommer visst etterhvert. Uansett - et interessant besøk! Tusen takk for hyggelig kommentar, Anne - og ha ei fin uke! :-)

Anne (Moseplassen) sa...

aha!
men kjekt å få vite. Dompap nebbet er jo der, men jeg tenkte ikke på at det kunne være den nei.

Kathrine sa...

Kan det være en Kjernebiterunge?

Fine bilder:)

ToneM sa...

Takk for nye og hyggelige kommentarer. I følge fagfolkene i forumet "Spør en biolog", så er dette dompapunger. Men uansett - så var det et hyggelig og spesielt besøk! :-)