søndag 22. april 2012

Møysalen

 
Disse bildene av Møysalen, Vesterålens høgste fjell, er knipsa nå i helga, med ca 23 timers mellomrom.  Begge bildene er tatt ca. 25 km sør for her vi bor...

Møysalen (1262 moh.) er det høyeste fjellet på Hinnøya. Fjellet er også det høyeste i Lofoten og Vesterålen, og det nest høyeste fjellet på ei øy i Norge. Kommunegrensa mellom Sortland og Lødingen går over Møysalen, mens Hadsel kommune når til et stykke nedenfor toppen av Møysalen.
Navnet Møysalen knytter seg til den karakteristiske formen på fjellmassivet. Rett sør for selve toppen ligger de mindre toppene Lille Møya og Store Møya, og sagnet om Møysalen forteller at dette er to trolljenter som ble forsteinet. Selve toppen er enten de to møyenes ridesal eller taket på møyenes sal. Ved toppen er det flere småbreer.
I 2003 ble Møysalen nasjonalpark, med Møysalen i sentrum, grunnlagt.

3 kommentarer:

STEINKJERRINGA sa...

Går jeg to kilometer innover veien, ser også jeg Møysalen. Jeg skal ikke dit! Aldri!!!!!

HansHB sa...

Flotte bilder! Herlig med det rosa skjæret vi har hatt i det siste...
Takk for turen forresten!

ToneM sa...

Jeg kommer meg nok heller aldri til toppen av Møysalen...
Men det er unektelig et vakkert fjell sett fra landjorda også. :-)
Takk for sist, Hans. Det blei ei fin helg med mye godvær. Denne helga er det vått og grått, så Majesteten er skjult av tåke.