fredag 24. mai 2013

Primulavariasjoner. :-)

Jeg har alltid likt primula, i alle varianter og fasonger. Akkurat nå blomstrer maria nøkleblom i massevis her i hagen.
I årenes løp har det stadig dukka opp nye varianter rundt omkring i hagen,  varianter som har oppstått helt av seg selv.
Her står den vanlige maria sammen med en temmelig mørkerød slektning.
Denne dukka opp for noen år sia,  og nå virker det som om den er veletablert i hagen og dukker opp på stadig nye steder.
Her står den rosa maria i frodig samplanting med den opprinnelige maria + noen marikåper.
Og - tilslutt følger denne varianten, som er en litt mørkere utgave av den på det forrige bildet.

4 kommentarer:

primula sa...

Ja, disse mariaene er skikkelig fine. Har også flere fargevarianter av dem, og de dukker opp både her og der i hagen. Og velkomne er de alle sammen, og jeg tenker ofte at den der og de der skal jeg flytte hit (eller forsåvidt også dit) slik at de kan danne ei slags forening i hagen min. Men hittil har det ikke blitt gjort, og de dukker nå opp her og der og blir ønsket velkommen disse fordringsløse, men vakre skapningene:-)
Forresten, -tenk at vi gikk rett over fra vinter til sommer i år. Deilig (men nesten litt stressende. Blomstene vil ut av drivhuset, men jeg holder igjen, for jeg vet at tilbakeslaget kan komme. Planter ikke ut før 10. juni uansett. I år virker det litt strengt;-)

ToneM sa...

Takk for hyggelig kommentar, primula!
Ja, vi deler primulainteressen og gleden, veit jeg. Her venter jeg spent på aurikkelblomstringa i år. Dessverre har jeg nok mista mange i vinter. Gleder meg til å følge bloggen din utover våren - slik at jeg også får med meg aurikkelblomstringa i hagen din.
Våren er ei travel tid, både i hagen og på jobb. Lykke til med alt og ha en nydelig vår!

Mariann sa...

Jeg deler begeistringen din når det gjelder primula. Du har mange flotte!
Ha en fortsatt fin helg!

Unknown sa...

Jeg deler din passion for primula og auriker. Den mørkerøde er jeg særlig forelsket i!