søndag 14. august 2011

Blåbær og sopptur.

Det var en deilig sommerdag, nærmere bestemt i dag. Vi tok en tur i marka for å sjekke årets status på blåbær og kantarell.

Vel, fangsten blei heller dårlig: 36 blåbær og ingen kantareller.
Men jeg fant en skikkelig gigant sopp som jeg ikke greier å bestemme. Tror aldri jeg har sett en så stor sopphatt! Jeg sjekka ikke om det var rørsopp eller skivesopp, men bjørkebladet på hatten sier litt om størrelsen.


Og, mens jeg var i området, så måtte jeg bare knipse et bilde av Ræka, et av de flotteste og aller mest kjente fjellene i Vesterålen. :-)

2 kommentarer:

Kirsten sa...

Jeg syns det ligner en Sandsopp ;-)
Dårlig med kantareller her også, men bra med blåbær.

ToneM sa...

Takk for tipset. Enig, den ligner veldig på en sandsopp. Men hatten var skikkelig stor, sikkert over 20 cm i diameter. :-)