mandag 15. juni 2009

Jeg fant, jeg fant...

I dag fant jeg en helt spesiell og faktisk litt eksklusiv vekst i hagen: Nemlig - en morkel! Skjønner ikke hvor den kommer fra, og hvordan i alle dager den har funnet vegen til blomsterbedet i hagen! Egentlig skulle jeg nå styrta ut med fotoapparatet, men dessverre striregner det ute, så bildedokumentasjonen må nok vente til seinere.
Etter utseendet å dømme, så må det være en spissmorkel, eller en kjeglemorkel som har funnet vegen hit. Er det noen som kjenner til disse soppene?

3 kommentarer:

Berit sa...

Jeg har også hatt spissmorkler i hagen, under ripsbuskene. Skal være en delikatesse, men gammel kunnskap er ikke nødvendigvis gyldig lenger når det gjelder sopp. Vi turte aldri prøve. Pene sopper!

ToneM sa...

Pen sopp, ja, men vanskelig å ta skarpe bilder av. Jeg kommer nok heller ikke til å spise soppen 'min.' :-)

Anonym sa...

Spissmorkel(syn: kjeglemorkel) er fremdeles spiselig såvidt jeg kan finne. Andre morkler skal man være forsiktig med da en del har vist seg å ha små mengder med akkumulerende gift.