lørdag 11. august 2012

Sommerfugler

For noen dager sia kom jeg over denne vakre sommerfuglen som beita på ei gresslette like ved arbeidsplassen min. Den var ganske uvillig til å posere, så bildet blei temmelig uskarpt. Jeg antar dette er en vanlig blåvinge, men heilt sikker kan man nok ikke være ettersom man ikke ser undersida av vingene...
I samme området kom jeg også over denne sommerfuglen, en fløyelsringvinge. Den skal heller ikke være heilt uvanlig på våre kanter, men jeg kan ikke huske å ha sett den her før.

3 kommentarer:

Maria sa...

Sommerfugler er veldig sommer. Det er overraskende få her - eller kanskje det bare er meg som ikke ser godt nok etter? Den "vanlige" blå - kan jeg ikke huske å ha sett noengang... Nydelig!

Mariann sa...

Nydelige!
Blåvingen har jeg sett før, men ikke den andre.
God helg!

ToneM sa...

Sommerfugler er den absolutte og desiderte sommer, ja! Men i år har de vært nærmest totalt fraværende her i hagen. Den vanlige blåvingen heter visstnok også "Tiriltungeblåvinge". Jeg kan forsåvidt heller ikke huske å ha sett den her i området før, men i sør har jeg sett fleire blåvingevarianter i løpet av de siste 20 - 25 åra. Fløyelsringvingen kan jeg heller ikke påstå å ha sett her i området tidligere. :-)