onsdag 23. september 2009

Frøsamling

Jeg kom plutselig til å tenke på at det finnes ett og annet frø der ute som vel bør samles inn og tas vare på.
Som tenkt, så gjort, og i ettermiddag har jeg vært ute i regnet og samla inn noen frø på et fat.
Men kanskje er frøsanking rett og slett et risikoforetak denne våte høsten?
Jeg mener, sannsynligheten er større for at frøene vil råtne enn at de vil modne, og hvordan blir det med spireevnen?
Vel - jeg gir dem en sjanse likevel...

Uansett hvordan det går, så syns jeg jo at frøene tar seg bra ut på fatet... :-)

5 kommentarer:

ToneM sa...

Frø av følgende planter finnes på fatet: Telekia, Orientvalmue (tror det er den som heter 'Dwarf allegro'), Incarvillea, Svartkrone, Blomkarse mix, Kjempevalmuesøster, Cerinthe major (veit ikke det norske navnet)og nyper fra Mandarinrose.

Rita Hogefeld sa...

Jeg legger mine søkkvåte frøkapsler på ei avis under vifta (varmepumpa) ett par timer til tørk før jeg putter dem i papirkonvolutter. Det ser ut som de greier å tørke brukbart da, uten å råtne.

Frøsanking i det pisseregnet vi har hatt de siste par ukene er å regne for risikosport ja.......

ToneM sa...

Takk for tipset! :-)

Mariann S sa...

Ved første øyekast trudde eg du ville vise dagens salatbar hi hi. Her råtnar alt vekk, usj :(

ToneM sa...

Skjønner hva du meiner, Mariann S. :-)