søndag 20. september 2009

Lilje Lollypop


Dette er en asiatisk lilje. Jeg kjøpte den for noen år sia som 'Lollypop.'
I følge løkleverandøren skal dette være en riktblomstrende og sterk lilje.
Akkurat nå blomstrer den her, i regnværet.
Det står videre i katalogen at blomsten er snøhvit med skarp rød/rosa kontraster. Mine liljer er meir gulrosa i bunnfarge, snøhvite er de ihvertfall ikke! Og ikke har de formert seg noe særlig heller...
Uansett - jeg synes liljen har sin absolutte sjarme og ser gjerne at de formerer seg litt raskere! :-)

5 kommentarer:

Villrose sa...

Mine er mer hvite, med rosa tupper. Har faktisk både en høy og en lavvokst av samme. De blomstrer rikt i juni hos meg :-)

ToneM sa...

Og her blomstrer de nå, temmelig seint på høsten, altså.
Kan det rett og slett være en annen lilje jeg har fått? Eller er det slik at liljen kan få andre fargenyanser av klima og jordsmonn?

Villrose sa...

Klima/jordsmonn kan spille inn. Tom Pouce, f.eks. kan variere fra blekrosa til dyp blålilla.

Lollypop er jo en Asiat, og de blomster tidligst her på Østlandet.

Sjekk bilde i albumet mitt: http://www.hagegal.no/hagefora/v/villrose/Liljer/P1040267.JPG.html

ToneM sa...

Vet at det meste blomstrer tidligere hos dere, men juni der og september her er vel litt stor forskjell?
Takk for adressen til galleriet ditt! Nydelig lilje! Mine liljer er skikkelig blasse i forhold. :-(
Men kanskje har det også noe å si at de står i skygge, helt sikkert også i næringsfattig jord, og så har det regna kraftig den siste tida...

ninabakke sa...

Kjempe fin blomst :)