tirsdag 15. desember 2009

Årets fuglereder


Årets første julekaker kom i boks for et par dager sia, og resultatet kan ses her. Navnet er Fuglereder. Jeg fikk oppskrifta for snart 40 år sia, og de siste 20 - 25 åra har de vært obligatoriske kaker til jul her i huset.

I år kom jeg forresten over ei oppskrift på "Skjærereder" ute på nettet, dette viser seg å være omtrent de samme kakene - men de har kortere steiketid og steikes på sterkere varme. Dessuten steikes de i små former.

Dette er ei travel tid på jobben, så foreløpig er det blitt lite gjort i heimen av ymse juleforberedelser. Men til helga får vi juleferie, så da starter juleforberedelsene for fullt her også...

6 kommentarer:

Mariann S sa...

Å ja, fuglereder er kjempegode :) Har ikkje laga dei i år, kanskje eg må hive meg rundt å gjere det ;)

Berit sa...

Så det er slik de skal se ut! Tror jeg går for din variant uten former og med svakere varme. I kveld, kanskje?

BirtH sa...

Fuglereder? Det passer jo perfekt til en fugle-elsker som deg! :-)

RandiF sa...

Tror ikke jeg har oppskrift på fuglereder slik dine ser ut til å være. Kan du legge ut oppskrifta her eller på forumet?

ToneM sa...

Takk for hyggelige kommentarer alle fire! På oppfordring legger jeg nå ut oppskrifta her i bloggen. :-)

ToneM sa...

Hm - dette var ikke enkelt! Jeg får bare feilmeldinger når jeg prøver å legge ut oppskrifta, selv om jeg prøver å tilpasse skrifttype og skriftstørrelse til bloggsystemet...